اتاق کمپر و کاروان

اصول ساخت

مهمترین نکته ای که در شروع گفتگو با آقای ارباب داشتیم این بود که متوجه شدیم ایشون و گروه متخصصی که دارن، فرایند ساخت اتاق کمپر و کاروان رو بعد از تحقیق و بررسی علمی و با در نظر گرفتن جزئیات فراوانی شروع میکنن.

به عنوان مثال حتی در مورد انتخاب متریال مورد استفاده ، تمامی موارد مهم و علمی رو در نظر میگیرن.علاوه بر این موضوع وزن و عایق کاری و نحوه اتصال و طراحی درب ها و غیره رو تو ساخت اتاق با دقت در نظر میگیرن که تو توضیحاتشون به تفصیل برامون گفتن و شما با شنیدن یا دیدن این بخش میتونید از این اطلاعات با ارزش استفاده کنید.

برای ساخت اتاق کمپر یا کاروان روشهای مختلفی متداوله و متریال متنوعی برای این کار موجوده و آقای ارباب برامون توضیح میدن که مثلا چرا و کجا از چه نوع ورقه ای برای چه اسکلتی استفاده میکنن.

با چی اتاق کمپر و کاروان رو بسازیم؟

قبل از پاسخ به این سوال مهمه که بدونیم چه نوع متریالی برای ما مناسبه و چه مزایا و معایبی داره و از همه مهتر چه قدر به استحکام و ایمنی اتاق ما کمک میکنه. این نکته ویژه ای بود که آقای ارباب کامل و تخصصی برامون توضیح دادند.

پیش نیاز اینکه تشخیص بدیم اتاقمون رو باید با ساندویچ پنل یا کامپوزیت یا فایبر گلاس یا فلز و چوب و غیره بسازیم، دونستن مواردی مثل مقدار تحمل بار، عایق کاری، نوع اتصال، وزن تقریبی و قیمت تمام شده هست. آقای ارباب معایب و مزایای  این موادی رو که  نام بردیم دونه دونه با ذکر جزئیات برامون گفتند و توضیح دادند که چطور میتونیم با توجه به نیازمون و شرایطی که مطلوب نظرمونه، یک روش کارآمد و به صرفه رو انتخاب کنیم.

ایشون در بخشهای مختلفی از گفتگو، برامون توضیح دادند که به عنوان مثال ساندویچ پنل ها چه انواعی دارند و در اونها از چه متریالی استفاده شده و نهایتا چه معایب و مزایایی دارند.

نکته بعدی اینه که بین تولید انبوه و تولید موردی تفاوتهای زیادی موجوده و متغییرهای مختلفی رو در این مورد باید در نظر بگیریم. یه نکته جالب دیگه اینه که طبق توضیحات آقای ارباب یکی از روشها میتونه استفاده از ترکیبی از این مواد باشه و برای این روش هم باید به اصول این کار آشنا باشیم.

در ادامه برامون گفتند که روش خودشون برای این انتخاب و طراحی و ساخت، با بقیه متفاوته و راه و روش خاص خودشون رو پیدا کردند که شنیدن یا دیدن این بخش از گفتگو واقعا جذاب و کار گشاست.

 

اتاق کمپر و کاروان از نوع فلز

برای ساختن اتاق فلزی هم گزینه های متنوعی وجود داره اما از مهمترین اونها که تو کشور ما در دسترس هست میشه به استفاده از فلز آلومینیوم و آهن و فولاد اشاره کرد.

آقای ارباب برامون توضیح دادند که چرا انتخابشون ورقه های آهنی و فولادیه. مثلا اینکه آلومینیوم برای خم کاری و جوش کاری هم مشکلاتی داره و هم پرهزینه هست.

طبق گفته های آقای ارباب در گروه صنعتی آفاکو برای انتخاب متریال و طراحی و ساخت اتاق کمپر و کاروان معیارهای مهندسی و طراحی لحاظ میشه و این معیارها عبارتند از  محدودیتها، استانداردها و فاکتورهای مهمی که در ساخت باید مورد توجه باشه. مثل بحث حفظ استحکام و سبکی و زیبایی و غیره…

درسته که با استفاده از ورق آهن هم استحکام بیشتری داریم وهم برای فرم دهی و طراحی و محل یابی درب و پنجره راحت تر هستیم. اما استفاده از این روش چالش بزرگی هم داره. بله وزن بالا و سنگین شدن اتاق. خوشبختانه آقای ارباب و گروه کاربلدشون برای این مشکل هم راه حلی پیدا کردن با محاسبات دقیق از ورقه های با قطر کم و استاندارد استفاده میکنن که در موردش به طور کامل برامون توضیح دادند و شما میتونید با شنیدن یا دیدن این قسمت، اطلاعات کاربردی خودتون رو تکمیل کنید.

 

امکانات فنی اتاق کمپر و کاروان

دونستن این مطلب مهمه که با توجه به ابعاد و حجم و فضای اتاق کمپر و کاروان، امکانات مورد استفاده ممکنه دارای محدودیتهایی باشه. برای مثال اگر بخواهیم روی خودروی آریسان اتاق بسازیم به طور قطع برای مکان یابی حمام و سرویس بهداشتی مشکل پیدا میکنیم و لازم میشه تو طراحی، این بخشها رو بیرون از اتاق ببینیم. هر چند اگر برای این خودرو کاروان رو انتخاب کنیم مختصات این طراحی هم عوض میشه.

یکی از مواردی که آقای ارباب برامون توضیح دادند امکانات امنیتی مثل استفاده از قفل و یراق برای اتاقمون بود که توضیح دادند برای کاروان یا اتاق های مختلف کمپر با توجه به نوع متریال و نوع اتصال به خودرو، ممکنه محدودیتهایی داشته باشیم و برای انتخاب نوع قفل و شرایط ایمنی هم باید اصولی رو رعایت کنیم.

طبق گفته های آقای ارباب، روشهای فنی متنوعی برای نحوه اتصال انواع اتاق کمپر و کاروان وجود داره که ایشون و گروهشون این امر رو با محاسبه و مهندسی انجام میدن.

 

هزینه اتاق کمپر و کاروان

با توجه به این که گروه صنعتی آفاکو ساخت اتاق فلزی رو ترجیح میدند و در این زمینه تجربه کافی دارند، هزینه های طراحی و تولید و ساخت رو بر اساس فاکتور های مختلفی محاسبه میکنند. جدا از هزینه فلز خام، هزینه های دیگه ای هم لحاظ میشه مثل نیروی انسانی مورد نیاز، امکانات سفارشی، هزینه دستگاه مثل برش لیزی،  خم کاری، جوشکاری، نقاشی، تعداد در و پنجره ها، نوع طرح و ابعاد و غیره…

البته یک روش دیگه هم برای محاسبه هزینه ساخت دارند و اون هم بر اساس وزن اتاق و کیلویی هست که به طور کامل برامون توضیح دادند.

 

سوال و پاسخ ها درباره اتاق کمپر و کاروان

در این گفتگو سعی شد تا سوالها و دغدغه های شما مخاطبان رادیو کمپر رو از آقای ارباب بپرسیم. سوالهایی در مورد نحوه انتخاب متریال، روشهای طراحی و ساخت، محدودیتها و قوانین، انواع اتاق کمپر و کاروان، نکات فنی و ایمنی، هزینه ها و راه و روشهای ساخت مقرون به صرفه و بسیاری سوال دیگه که میتونید در کانال یوتوب و کست باکس رادیوکمپر  بشنوید و ببینید.

 

برامون مهمه که بدونید:

فارق از اینکه ساخت اتاق کمپر یا کاروان رو خودتون انجام میدید یا به گروه متخصصی مثل آفاکو می سپرید، مهمه که بدونید معیارهای اساسی مثل استحکام، آیرودینامیک و وزن و در نهایت زیبایی رو حتما باید در نظر بگیرید. شما هم اگر بعد از شنیدن یا دیدن این بخش دغدغه هایی مشابه دارید و دلتون میخواد از یه جایی شروع کنید میتونید سوال هاتون رو از طریق بخش مشاوره با ما در میون بگذارید و از ما مشورت کاربردی و حرفه ای بگیرید.

علاوه بر این شما میتونید در کانالهای ما در یوتیوب و کست باکس و درصفحه رسمی رادیو کمپر در اینستاگرام، کامنت هاتون رو بفرستید.

1 نظر
  1. غلامحسین رجبی می گوید

    باسلام وتشکر از زحمات شما ، راهنمایی برای ساخت کامیونت کمپری می خواستم.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.