سفر با موتور

جدایی از کمپر

این یک گفتگوی جذاب و شنیدنیه مخصوصا برای اونایی که مجرد هستن و علاقه به سفرهای یک نفره و تنها دارن. چون خود آقا فرشید ماجرای ما هم باور داره که سفر با موتور بسیار پرچالش هست و فقط اونایی که عادت به سفر های یک نفره دارن یا مجرد هستند میتونن از پسش بر بیان.

ما برای سفر رفتن راههای مختلفی داریم و میتونیم متناسب با علایق و سلیقه و نیازهامون یه روش مناسب انتخاب کنیم. دقیقا کاری که فرشید انجام داد و با توجه به نوع نگاه و زندگی که داشته و داره ، نهایتا سفر با موتور رو مناسب دیده و دلایل جالبی هم برای این انتخاب داره. دلیلهایی که شنیدنشون ممکنه برای شما کارساز باشه و کمک کنه تا تو چندراهی انتخاب به جوابتون برسید.

ما دیدن یا شنیدن این گفتگو رو بهتون پیشنهاد میکنیم چون پاسخ های فرشید،  پر از نکات کاربردیه برای کسایی که هنوز سفر با موتور رو تجربه نکردند و با چالش ها و مهارتهای این نوع گردشگری آشنا نیستند.

از یک توبه تا سفر با موتور

شاید براتون جالب باشه که بدونید آقا فرشید قبلا شغلشون چی بوده. یه زمانی ایشون تو کار واردات یا خرید و فروش انواع جونور بودن و حتی سفارشهای دولتی در مورد باغ وحش های کل کشور رو تامین میکردند. اما از یه جایی زنگ خطر روح لطیف و طبیعت دوست آقا فرشید به صدا در اومد و تصمیم گرفتند که این کار رو ببوسن و برای همیشه بذارن کنار و به قول خودشون توبه کنند.

انگیزه های مختلفی هم داشتند از قبیل حمایت از حیوانات و غیره که توضیح دادند. اما نکته مهم اینجاست که سفر و انس با طبیعت حالا به هر شکلی که شروع شد، از همون ابتدا تاثیر خودشو رو فرشید گذاشته و علاقه ایشون به گردش در طبیعت و کسب تجربه در سفر ، هر روز بیشتر از روز قبل بوده.

فرشید ابتدا خودروی شخصی خودشو تجهیز میکنه و بعد از ازدواج تصمیم میگیره یه یدک کش کوچیک یا همون ریموک داشته باشه و بعدها تصمیم میگیره سفرهاشو با موتور ادامه بده.

چالشهای سفر با موتور

اولین و مهمترین چالش سفر با موتور اینه که این وسیله مناسب سفرهای دونفره نیست و نمیتونیم همسفر داشته باشیم. مخصوصا با موتورسیکلت هایی که در ایران داریم چون به لحاظ قدرت و توان برای سفر ضعیف و نا مناسب هستند. این به این معنا نیست که هیچ کس رو نداریم که با موتور اونم دونفره یا خانوادگی به سفر بره. هستند کسانی که همین حالا هم این نوع سفر رو انجام میدند اما صحبت ما در مورد سفر اصولی و اصطلاحا استاندارده.

یکی از مشکلات موتور های موجود در کشور ما وزن پایین اونهاست و موتوری برای سفر مناسبه که سبک نباشه و البته آقا فرشید در مورد وزن مناسب موتور و اینکه چرا باید سنگین باشه برامون توضیح دادند.

چالش بعدی اینه که از نظر ایشون امنیت سفر با موتور تقریبا صفره اما مزایایی داره که باعث شده از این موضوع بگذرند و چشم پوشی کنند. با موتور شبها نمیشه به سفر ادامه داد و در روز هم چون ممکنه دید رانندگان خودرو های سنگین نسبت به ما کم باشه نیاز داریم که با احتیاط بیشتری حرکت کنیم. هر چند در ادامه گفتند که خوبی موتور اینه که باهاش همه جا میشه رفت.

چالش بعدی موضوع شرایط آب و هوایی نامناسبه که طبعا در سفر با موتور ممکنه موانعی رو برامون ایجاد کنه و برای ادامه سفر باید موارد مختلفی رو رعایت کنیم.

در ادامه هم از چالشهای دیگه ای  برامون گفتند، هم توضیح دادند که به وقت تهیه موتور باید موارد مهمی رو در نظر بگیریم. به عنوان مثال اندازه زین موتور مهمه چون هر چی پهن تر باشه خستگی کمتری رو در مسیرهای طولانی تجربه میکنیم.

 

مهارتهای سفر با موتور

یکی از مهمترین مهارتهای سفر با موتور از نظر آقا فرشید، توانمندی حداقلی در بخش فنی و تعمیر و نگهداری موتوره. لزوما نیاز نیست که تعمیر همه قطعات یا تعویض اونها رو بلد باشیم. اما لازمه که تو بخشی از این موارد خودکفا باشیم. به عنوان مثال کیت پنچر گیری و لوازم این کار رو باید همراهمون داشته باشیم و از اون مهمتر بلد باشیم که چطور میشه پنچری موتور رو بگیریم. البته علاوه بر این مورد باید برای رفع عیب های متداول موتور آمادگی داشته باشیم. چون در غیر این صورت ممکنه در بین مسیر دچار مشکلات اساسی بشیم.

درسته که با موتور میشه همه جا رفت. اما شرطش اینه که مهارت اولیه برای کنترل موتور در مسیرهای مختلف و شرایط خاص رو داشته باشیم  و این مهارتها بخشی آموزشی و بخشی نیاز به کسب تجربه داره.

طبعا موتور نمیتونه امکانات یک کمپر یا موتور هوم رو برامون داشته باشه. پس لازمه که چه به صورت اقامتگاهی چه با چادر و غیره، راه و رسم کمپ کردن رو بلد باشیم و بدونیم برای به عنوان مثال استفاده از سرویس بهداشتی یا استحمام باید چکار کنیم.

یکی دیگه از مهارتهای مهم در رابطه با این نوع از سفر اینه که بتونیم متناسب با فصل و آب و هوای هر منطقه، زمانبدی سفرهامون رو مشخص کنیم. چون به طور کلی سفر با موتور مختصات خاص خودشو داره و به خاطر تفاوتها و محدودیتهایی که داره لازمه بدونیم تو هر فصل از سال کدوم یک از مناطق کشور مناسب سفر با موتور هستند.

فرشید هم به همه این موارد فکر کرده و از تجربه هاش در این زمینه برامون میگه.تجربه های تلخ و شیرینی که هر کدوم علاوه بر شنیدنی بودن، یک تجربه کارامد برای سفر با موتور هستند.

امنیت در سفر با موتور

همونطور که قبلا گفتیم از نظر فرشید اصولا سفر با موتور امن نیست و این خود ما هستیم که باید شرایط اولیه امنیت رو برای خودمون فراهم کنیم. برای این منظور باید موارد مختلفی رو رعایت کنیم که برامون توضیح دادند و ما بخشی از اونها رو اینجا براتون عنوان میکنیم.

هیچ نیازی نیست که وسایل و ملزومات قیمتی رو به همراه ببریم و بهتره که تا حد امکان از به همراه داشتن اونها اجتناب کنیم.

در سفر های طولانی ممکنه هنگام رانندگی با موتور احساس خواب کنیم و بهتره این موضوع رو جدی بگیریم و سریعا جایی متوقف بشیم و استراحت کنیم.

هر جایی رو نمیشه برای کمپ و گذروندن شب انتخاب کرد و باید بدونیم که تو سفر با موتور این موضوع نیاز به دقت و برنامه ریزی بیشتری داره و باید کمی اطلاعات در مورد محلی که کمپ میکنیم داشته باشیم.

یکی دیگه از مواردی که فرشید بهش اشاره کرد داشتن امکانات حفظ ایمنی مثل کلاه ایمنیه. البته موارد دیگه ای رو هم عنوان کردند که خودتون میتونید ببینید و بشنوید.

 

برامون مهمه که بدونید:

هدف رادیو کمپر از این گفتگو ها اینه که همه بتونن به معنای واقعی کمپر بشن. یعنی بتونن به سفر برند و کمپ کنند. حالا با هر وسیله ای حتی شده با پای پیاده. چون همیشه گفتیم که وسیله مهم نیست. مهم اینه که اراده کنیم و بخوایم که به سفر بریم. پیشنهاد ما به شما اینه که گفتگوی کامل  سفر با موتور رو در کانالهای ما در یوتیوب و کست باکس ببینید و بشنوید چون ممکنه پاسخ تعدادی از سوالها و دغدغه های شما باشه و اگر باز هم براتون سوالی باقی موند، میتونید کامنت بذارید و همچنین از طریق بخش مشاوره با ما در تماس باشید  و از ما مشورت کاربردی و حرفه ای بگیرید.

علاوه بر یوتیوب و کست باکس، شما میتونید درصفحه رسمی رادیو کمپر در اینستاگرام، کامنت هاتون رو برامون بفرستید.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.