پراید و کاروان

ارزان و سبک

شاید برای شما عجیب و یا باور نکردنی باشه که پراید و کاروان بتونن بدون خون و خونریزی با هم کنار بیان و ما رو تو سفر همراهی کنن. برای ما هم باورنکردنی بود تا اینکه در سفر به تفرش با جوان هنرمند و صنعت گری آشنا شدیم به نام رضا تفرشی که اقامتگاه جالبی رو با مختصات و شرایط سنتی ساختند . در این اقامتگاه جذاب و زیبا و در گفتگو با آقا رضا متوجه شدیم که جرقه پراید کمپر و بعد ساخت  یک کاروان مناسب سالها پیش به ذهن آقا رضا ، قهرمان داستان ما رسید و با کلی طراحی و محاسبه، دست به کار شد و حال موفق شده که یه کاروان بسازه و با پراید اونو یدک بکشه و به خواسته های خودش نزدیکتر بشه.

برای خیلی از ما مثل آقا رضا، هزینه تهیه یک کمپر سنگینه و در ضمن خیلی ها هم پراید سوار هستند و اماکن خرید خودروی بهتر رو ندارن. خوب این اشکالی نداره و نمیتونه مانع کمپر دار شدن ما بشه. این حقیقت رو آقا رضا در عمل ثابت کرده و تونسته با همین خودروی نه چندان ایمن و مناسب، که بعضیا بهش میگن ارابه مرگ، راه حلی برای رفتن به سفرهای طولانی داخلی و خارجی پیدا کنه.

قبل از ادامه ماجرا بهتون پیشنهاد میکنیم تو سفر به تفرش به اقامتگاه آقا رضا و خونوادش با نام سرای تفرش حتما سر بزنید که تجربه ای تکرار نشدنیه.

 

کمپر پراید و کاروان

برای رضا که از سالها پیش بیشتر راهها و روشهای سفر مثل سفر با دوچرخه و موتور و حتی پیاده با یک کوله پشتی  رو امتحان کرده، خیلی مهم بوده که بتونه امکانات بهتری رو با توجه به شرایط خودش داشته باشه.

رضا قبل از اینکه کاروانی بسازه، مشغول تبدیل پراید به کمپر شد و تو این مسیر موفق هم بود و مدتها با پراید کمپر به سفر میرفت. تغییرهای خلاقانه ایشون و کاری که روی پراید انجام داده بود برای ما خیلی جالب بود. به عنوان مثال برای اینکه بتونه تو کمترین جا ، امکان خواب و استراحت توی پراید رو فراهم کنه،  از چادر سقفی استفاده کرده بود. شاید بگید خوب اینکه متداوله. بله حق با شماست اما ایشون روی سقف خودرو یه دریچه باز کرده بودن برای تردد و از نردبان کوچکی هم استفاده کرده بودن که در نوع خودش قابل توجه بود. بماند که برای سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخونه هم فکرایی داشتن و کارهایی انجام دادن که با شنیدن یا دیدن این بخش خودتون متوجه میشید.

هرچند آقا رضای داستان ما برای ساخت کمپر اونم با پراید خیلی زحمت کشید، اما درآخر محدودیتهای این نوع از کمپر باعث شد تا به فکر بیفته به جای نصب تجهیزات کمپر اونم پرتابل، به سراغ ساخت وتهیه یک کاروان بره که مناسب پراید باشه.

از نظر ایشون مهم نیست چه نوع خودرویی داریم .مهم اینه که بین خودرو و کاروان تناسب وجود داشته باشه. به عنوان مثال در مورد وزن توضیح میده که چطور و چرا باید متناسب وزن خودرو ، کاروان رو طراحی کنیم و بسازیم.

 

پراید و کاروان از رویا تا واقعیت

موضوع جالبی که در مورد آقا رضا میشه گفت اینه که ایشون علاوه بر عشق سفر بودن، جوان هنرمند و کوشایی هست. واضح تر اینکه از سالها قبل آرزوها و رویاهای خودش رو روی کاغد طراحی میکرده. حتی مدتها از طریق همین طراحی و نقاشی کسب درآمد هم داشته.

به نظر دوستمون رضا، برای شروع سفر و کمپر داشتن خیلی نباید ایده ال گرا باشیم و میشه با کمترین هزینه و امکانات راضی بشیم و شروع کنیم. برای همین هم فکر میکنه کسانی که ماشین عادی و ارزون مثل پراید دارن هم میتونن به رویای سفر و گردشگری و کمپر دار شدن فکر کنن. درست مثل خودش که منتظر نموند تا شرایط تغییر کنه بلکه با همت و تلاش شرایط مورد نظر خودشو ساخت.

دونستن این نکته مهمه که ما هر چیزی رو تو رویاهامون میسازیم، در واقعیت هم میتونیم داشته باشیم به شرطی که شروع کنیم و ببینیم با همون امکاناتی که داریم چه میشه کرد.

البته شما هم اگه در این مورد رویاهایی دارید میتونید برای شروع این گفتگوی جذاب رو در کست باکس، یوتیوب و آپارات ببینید و بشنوید.

بهترین گزینه ای که رضا برای خودروی خودش مناسب دیده و در موردش حسابی تحقیق و مطالعه کرده، ساخت یک کاروان جمع و جوره که قابلیت اتصال به پراید رو داشته باشه. برای همین هم آستین بالا زد و دست به کار شد و حالا کاروان سبک و مناسبی داره که واقعا تحصین برانگیزه.

 

پراید و کاروان، اقتصادی و ارزان

از نظر آقا رضا، مهم نیست چه وسیله و یا امکاناتی برای سفر داریم. مهم اینه که بخواهیم و شروع کنیم به سفر اون هم با همون امکانات اولیه و محدودی که تو دسترس ما هست. با همین نگاه برامون توضیح میده که برای داشتن یک کاروان مناسب هم نیاز نیست حتما هزینه گزاف بپردازیم و میشه با کمترین هزینه به هدف خودمون برسیم.

نکته جالب اینکه اولین کاروانی که ایشون ساخت از جنس کامپوزیت بود و کاروان فعلی، از ضایعات و مازاد متریال کارهای قبلی ساخته شده و به قول خودش یه کاروان بازیافتیه.

در واقع ماجرای تبدیل خودرو به کمپر و بعد ساخت کاروان اونم برای پراید، نشون میده که اولا خواستن توانستنه. دوما ثروت واقعی پولی نیست که توجیب ماست. بلکه انگیزه و همتی هست که برای کمپردار شدن و سفر میتونیم داشته باشیم.

آقا رضا، جوون داستان ما هم از این لحاظ ثروتمنده. اصلا برای همینه که تونسته با متریال کم هزینه و ارزون یه کاروان سبک و اقتصادی بسازه. شاید بشه گفت این ماجرا میتونه نقطه امید و انگیزه ای باشه برای اونایی که گرونی تجهیزات و نبود پول رو بهونه میکنن تا به سفر نرن.

 

برامون مهمه که بدونید:

کمبودها و یا توان کم مالی نباید مانع رسیدن به اهدافمون باشه و به قولی برای برای هر مشکلی یا راهی هست و یا راهی باید بسازیم. ماجرای آقا رضا هم نمونه ای از موارد مختلفی هست که یک عاشق سفر، برای رسیدن به رویاهای خودش از خلاقیت و ابتکار خودش استفاده کرده و منتظر دیگران یا معجزه و شانس نمونده. شما هم اگر بعد از شنیدن یا دیدن این بخش دغدغه هایی مشابه دارید و دلتون میخواد از یه جایی شروع کنید میتونید سوالهاتون رو از طریق بخش مشاوره با ما در میون بگذارید  و از ما مشورت کاربردی و حرفه ای بگیرید.

علاوه بر این شما میتونید در کانالهای ما در یوتیوب و کست باکس و درصفحه رسمی رادیو کمپر در اینستاگرام، کامنت هاتون رو بفرستید.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.