انواع توالت کمپر

آشنایی با انواع توالت‌های قابل نصب در کمپرها

انواع توالت کمپر

خیلی مهمه بدونی برای هر کمپر از چه نوع توالتی استفاده کنی.

در واقع فضولات کمپر اگر درست و به جا مورد استفاده قرار نگیرن می‌تونن یکی از بزرگترین عوامل آسیب زننده برای فرد و یا حتی طبیعت باشن. بنابراین باید بدونی که با چه چیزی سر و کار داری و بهترین و مناسبت‌ترین «توالت کمپر» برات چیه!

هر چند خیلی از کمپ‌روها بدشون نمیاد که تمام کاراشون رو توی یه سطل به اسم حمام انجام بدن، اما خیلی‌ها هم ترجیح می‌دن با یک حمام کامل به همه جا سفر کنن و یه سفر بی‌نقص داشته باشن.

به همین دلیل برای هر کمپر مهمه که تفاوت بین انواع مختلف توالت‌های کمپر رو بدونه. چرا که نوع توالت باید با سبک زندگی مسافرتی‌اش مطابقت داشته باشه.

در این مقاله با ۵ نوع مختلف و پرکاربرد از توالت‌های کمپر آشنا می‌شوید

 

  • توالت فرنگی فلاش دار کمپر Gravity Toilet

توالت فرنگی کمپر، رایج‌ترین نوع توالت کمپر محسوب میشه. به دلیل اینکه این نوع توالت‌ها خیلی شبیه توالت‌های خونگیه، اکثر کمپرها توالت فرنگی رو به سایر توالت‌ها ترجیح میدن.

نکته مهم اینه که این نوع توالت‌های فرنگی به راحتی و با فشار دادن یک پدال می‌تونن فضولات شما رو در مخزن آب سیاه زیر کمپر ذخیره و تخلیه کنن.

این توالت‌ها حتی بدون اینکه به منبع آبی وصل باشن و تنها با یک مخزن آب کوچک و به وسیله فشار دادن پدال، کاسه توالت رو با آب تمیز میکنن، بنابراین، توی اینگونه از توالت‌ها آب بسیار کمتری نسبت به توالت مسکونی شما مصرف می‌شه.

مخازن توالت فرنگی گرانشی (همون توالت فرنگی کمپر) با استفاده از یک شلنگِ فاضلاب تخلیه می‌شن که مخزن فضولات رو به ایستگاه تخلیه فاضلاب متصل می‌کنه.

برای تخلیه این توالت شما باید به سمت ایستگاه تخلیه برید، شلنگ رو وصل کنید، شلنگ رو باز کنید و از این به بعد گرانش کار خودش رو انجام میده.

البته بسیاری از کمپرها می‌تونن یک ماسراتور (پمپ تخلیه) اختیاری برای کمک به خرد کردن مواد جامد قبل از خروج فضولات از شیلنگ نصب کنند ولی در حالت کلی این ماسراتور وجود نداره.

محلی برای تخلیه فضولات و زباله‌ها
محلی برای تخلیه فضولات و زباله‌ها
  • توالت کمپوست Compost Toilet

توالت کمپوست یک توالت خشکه که معمولاً بخش ادرار رو از فضولات جامد یا همون مدفوع جدا می‌کنه.

«توالت خشک» به این معنیه که از آب برای شستشو یا شستشوی کاسه توالت شما استفاده نمی‌شه و به جاش فضولات به صورت خشک دفع میشه.

در بیشتر موارد، توالت کمپوست یک صندلی توالت داره که مستقیماً به یک مخزن نگهداری فضولات متصل می‌شه.

ادرار داخل بطری ریخته میشه تا بعد داخل توالت عمومی یا در جایی که طبق قوانین محلی، قابل قبول هستن دفع بشه.

مدفوع و فضولات جامد هم (معمولاً به صورت دستی) با یک مخلوط کمپوست، مانند نارگیل یا پیت ماس (مواد فیبری مرده) مخلوط می‌شن که در نهایت اونا رو به کمپوست تجزیه می‌کنه.

بعد فضولات جامد رو داخل یک کیسه کمپوست در یک زباله‌دانی می‌ریزن یا ازش به عنوان کود برای گیاهان غیرخوراکی استفاده میکنن.

یکی دیگه از دلایل محبوبیت این گونه توالت‌ها اینه که می‌تونید فضولات رو مدت زمان بیشتری داخل مخزن نگهدارید تا به جای مناسبی برای تخلیه برسید.

امروزه تبلیغات زیادی در مورد توالت‌های کمپوست مبنی بر اینکه دوستدار محیط زیست هستند در بازار وجود داره، متاسفانه توی ایران هنوز این مدل توالت‌ها وجود نداره و برای این نوع فضولات تمهیدات زیادی پیش بینی نشده.

  • توالت ماسراتور MACERATOR

این نوع توالت‌ها شبیه توالت گرانشی فلاش با یک ویژگی اضافه است.

توی این نوع از توالت‌های کمپر یک «پمپ ماسراتور» یا همون خردکن وجود داره که فضولات سخت و بزرگتر رو پودر کرده و بعد دفع میکنه تا تخلیه‌اش راحت‌تر صورت بگیره.

نمونه‌ی توالت MACERATOR
نمونه‌ی توالت MACERATOR

 

در واقع ماسراتور شبیه زباله‌های شما توی سینگ آشپزخونه عمل میکنه و قبل از تخلیه، تمام ضایعات پودر میشه، یعنی شلنگ فاضلاب توالت هرگز مسدود نمیشه و آب آلوده توی مخزن، گیر نمیکنه.

اما نقطه ضعف اینجور توالت‌ها اینه که به آب و برق بیشتری احتیاج دارند تا به خوبی عمل کنن و این شاید برای بعضی از سفرها مشکل درست کنه.

  • توالت‌های مدفوع‌سوز

توالت‌های مدفوع‌سوز دقیقاً همون کاری رو انجام می‌ده که از نامش پیداست؛ شما توی این نوع از توالت‌ها با فشار دادن یک دکمه فضولات رو می‌سوزونید.

بدین صورت که بعد از فشار دادن دکمه، کاسه توالت ۶۴۸ سانتی‌گراد (۱۲۰۰ درجه فارنهایت) گرم می‌شه و فضولات رو تبدیل به خاکستر میکنه.

بنابراین اگر یک توالت خشک می‌خواهید که نیازی به دستکاری بیش از حد فضولات نداشته باشه، این نوع توالت‌ها گزینه بسیار خوبیه.

اگرچه ممکنه یه کم گرون باشه، به خصوص که برای استفاده از اونها به آسترهای مخصوص کاسه توالت نیاز هست.

شاید براتون سوال باشه که نکنه با خرید توالت مدفوع‌سوز، آتش‌سوزی اتفاق بیافته!! اما نگران نباشید، توی این نوع از توالت‌ها، فضولات داخل یک محفظه کاملا ایزوله با نام «آستر» می‌سوزند و گازهای غیر آلاینده اون از طریق یه لوله تخلیه میشن. خاکستر به جا مونده از این آتش‌سوزی هم به قدری کمه که خیلی راحت میتونه تخلیه بشه.

  • توالت کاست Cassette

توالت کاست یک مخزن قابل حمله که به راحتی به وسیله دست از کمپر جدا میشه و در مکان مناسب تخلیه میشه. به همین دلیل استفاده ازاین نوع توالت‌ها آسونه و طرفدارای زیادی داره.

در واقع برای خلاص شدن از شر فضولات خود به وسیله این نوع از توالت‌ها، مجبور نیستید کل کمپرتون رو به ایستگاه تخلیه منتقل کنید.

فقط کافیه یک چمدان بد بو رو تا مقصد تخلیه با خودتون حمل کنید. بنابراین از بسیاری جهات، توالت‌های کاست یک نسخه کاربرپسندتر از دیگر توالت‌هاست چرا که بسیای از دردسرهای توالت‌های دیگر کمپر رو نداره.

نمونه‌ی توالت Cassette
نمونه‌ی قابل حمل توالت Cassette

نتیجه:

موضوع آب‌ و فاضلاب در کمپر‌ها خیلی مهمه. بیشتر کمپر‌ها منبع آبی دارند که می‌تونه از ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر آب در خودش جا بده. این منبع رو می‌شه با پمپ از چشمه‌ها یا آب شهری پر کرد.

معمولا آبی که در کمپر برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شه، در منبعی داخل خود کمپر ذخیره می‌شه و بعد از رسیدن به شهر‌ها داخل چاه‌های فاضلاب تخلیه میشن.

نکته مهم اینه که هنوز تمهیدات مهمی از طرف سازمان‌های مربوطه درباره مشکلات تخلیه فاضلاب کمپرها در نظر گرفته نشده.

اهمیت ندادن به این مشکل می‌تونه خسارات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست به وجود بیاره.


همه چیز در باره‌ی کمپر

درسته، این دقیقا چیزیه که اگر به کمپر علاقه دارید یا دنبال کسب اطلاعات کامل و درست و درمون از کمپرها هستین، باید ببینید.

وارد دوره آموزشی بشید؛ اول ویدئویی که هست رو ببینید و در ادامه برید سراغ فصل اول و باقی ماجرا؛ مطمئنم خیلی چیزهای خوب یاد می‌گیرید.

دوره آموزشی همه چیز در باره‌ی کمپر



راستی، می‌تونید از طریق «درخواست مشاوره» و تکمیل یه فرم ساده، از ما مشاوره بگیرید و خیالتون راحت باشه که بهتون اطلاعات درست و دقیق در باره‌ی کمپر داده میشه.


اگه سوالی درباره سرویس حمام و دستشویی کمپر دارین برامون کامنت بذارین. البته اگر تجربه‌ایی هم درباره ساخت سرویس بهداشتی کمپر دارین مطرح کنین تا دیگران هم از تجربه شما بهرمند بشن.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.