کمپر یه عشقه

کمپر یه عشقه ! وقتی یه زندگی متفاوت رو با ون لایف شروع میکنی

کمپر و سبک زندگی در سفر یا همون ون لایف همون روزی دلش‌ رو برد که با ماشین سواریش همراه با دوستان کمپربازش راهی سفر شد.

همین کافی بود که خیلی زود یکی از مهمترین تصمیم‌های زندگیش ‌رو بگیره. فقط چند ماه بعد از اون سفر خاطره انگیز تو سال ۹۵، یه ون مسافرتی کیا بستا خرید. با وجود تغییراتی که در فضای داخلی این ماشین میده، ولی به نظرش کیا بستا اون ماشینی نیست که می‌خواست باهاش به دل جاده بزنه. اتفاقا  به خاطر همین تحقیق در مورد ون‌های دیگه‌ رو شروع کرد. در نهایت تصمیم گرفت ون غزال  رو بخره.

علی اکبر آقای عظیم‌زاده  اهل مشهده و سفر با همسر و دوتا بچه‌هاش شده بخش مهمی از زندگیش. تو این چند سالی که از کمپردار شدنش می‌گذره، هم از سبک زندگی درسفر ،و هم از ون غزال ، تجربه و شناخت بسیار خوبی پیدا کرده.برای همینه که میگه کمپر یه عشقه.

شناسنامه و بیمه غزال روس

علی آقا خیلی صادقانه و دقیق هر چی در مورد ماشینش می‌دونست‌، با ما رادیوکمپری‌ها در میون گذاشت. از مشخصات شناسنامه‌ی غزال که اهل روسیه هستش و اینکه به طور کل دو مدل بشتر نداره ، تا اینکه با همه خوبی‌هاش یه جاهایی هم خونه نشینش کرده .یا مثلا یه شب بابت پیدا کردن یه قطعه تا صبح معطل شده.

ایشون غیر از چند مورد جزئی فرق چندانی بین ظاهر ون غزال مدل ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ نمیبینه و می‌گه از لحاظ فنی هم غزال ۲۰۰۸ انژکتور داره. با این توضیحات پر واضحه که صفر این غزال روسی دیگه وجود نداره.

مشکل اکثر کمپرسوارها بحث بیمه این مدل ماشین‌هاست. غزال هم باید با همه ۱۴ نفر ظرفیتش بیمه بشه در حالی که این ماشین به عنوان کمپر میزبان یه خانواده چهار نفره است.

کمپر یه عشقه

هر جا دلم بخواهد می‌زنم بغل!

آقای عظیم زاده معتقده آدم وقتی سفرکمپری رو انتخاب می‌کنه، بیشتر هدفش لذت بردن از مسیره تا رسیدن به مقصد. حالا که همه امکانات رفاهی‌رو هم با خودش داشته باشه، می‌تونه هرجا دلش خواست بزنه بغل و از سفر لذت ببره. بخاطر همین خیلی سرعت و شتاب براش اهمیت نداره. حتی زمانی که غزالش تو سربالایی‌ها گاهی کم میاره. البته با دست کاری تو برق ماشین و تغییر تو دیاگ و نرم افزارش ، تلاش کرده مشکل شتابش‌رو تا حدودی حل کنه.

آقای کمپرسوار با مشکل کمبود قطعات و نبود تعمیرکار متخصص ماشینش کنار اومده و پذیرفته که در صورت بروز مشکل اساسی باید برای حل مشکلش یه کم صبوری کنه. چون اساسا وقتی یه ماشینی تعدادش کم باشه، قطعاتش هم کمیاب میشه. اما ابدا این موضوع‌ رو به عنوان یه مشکل غیر قابل حل قبول نداره. قطعات و مکانیک این ماشین کمه ولی نایاب نیست و به رادیو کمپر گفت که بعضی از دوستانش برای این مشکل چه کار خلاقانه‌ی انجام دادند. ایشون سیستم ترمز غزال رو هم جزو مزایای این ماشین می‌دونه و میگه اگه بوسترش رو با بوستر نیسان عوض کنیم بهتر هم میشه.

مگه روس‌ها می‌دونن کولر چیه؟

آقای عظیم زاده از بخاری ون غزال خیلی راضیه  ولی میگه کولر رو باید خودتون روش نصب کنید. به هرحال ماشین ساخت کشور روسیه هست و اونا شاید درکی از کولر نداشته باشن. ماجرای بیگانگی روس‌ها با گرما حتی تا موتور ماشین هم نفوذ کرده. اونا طوری طراحیش کردند که آب درون سرسیلندر کمتر جریان داشته باشه و ماشین بیشتر گرم بمونه. خوشبختانه با تغییراتی که در موتور غزال دادن این مشکل رو هم تاحدودی حل کردن.

ایشون این‌ رو هم یادآور میشه که با نصب کولر مصرف بنزین این ماشین کمی بیشتر از ۱۰۰_۱۴ میشه. با وجود اینکه بعضی‌ها برای صرفه جویی در مصرف سوخت، سیستم ماشین‌ رو گاز سوز کردن ولی اصلا چنین کاری‌ توصیه نمیشه.

پلیس راه و ارتفاع و وزن غزال

علی آقا با این که قد بلندی داره ولی بازم از ارتفاع ۱۵۵ سانتی متری داخل کابین ماشینش شکایتی نداره. خیلی از کارها مثل دوش گرفتن رو به حالت نشسته انجام میده، البته با تغییرات جالبی که داده، تونسته بهترین استفاده ‌رو از فضای داخل کمپر داشته باشه. از نظر این راننده کمپر با تجربه، استاندارد تجهیز این ماشین برای دو نفر عالیه، منتهی از زندگی چهارنفره تو این کمپر خیلی هم خوشحاله.

به گفته آقای عظیم زادگان وزن خالص این ون ۲۲۵۰کیلو هست. برای تجهیز کردنش هم فقط مجازیم یه چیزی حدود ۱۴۰۰ کیلو به وزنش اضافه کنیم. چهار چرخ بودن عقب غزال هم دلیل موجهی برای سوار کردن تجهیزات اضافه نیست.

یکی از محاسن این ماشین اینه که کارت این ماشین به عنوان اتوکار یعنی سواری کار شخصی ثبت شده.  این یعنی برای غزال‌های با پلاک عمومی لازم نیست که ثبت ساعت داشته باشی و تنها مدارک لازم، گواهینامه پایه دو هست. برخلاف بعضی از ماشین‌های دیگه مثل فیات دوکاتو که تو کارتشون ون یا مینی بوس ثبت شده ، مشکل توقیف ماشین یا حتی بازکردن تجهیزات نداره.

غزال ماشین ارزونیه؟

خرید و فروش غزال هم نمیشه گفت خیلی راحته چون کاربریش خاصه و باید مشتری خاص خودش ‌رو پیدا کنه ولی مطمئنم رو دست صاحبش نمی‌مونه.

احتمالا علی آقا سودای سفر به اروپا با این ماشین‌ رو داره چون هم دیده بود که بعضی از دوستانش با همین غزال از مرز رد شدند و هم به طور کلی از ون غزالش راضی بود. می‌گفت با توجه به قیمت ارزون و تجهیزات داخلش توقعاتش‌ رو برآورده کرده.

برای کمپردارها ارتفاع ماشین خیلی مهمه چون خیلی وقتها پیش میاد که دلشون می‌خواد دل به کوه و صحرا بزنند و از مسیرهای پیچیده عبور کنند. علی آقا جلوی این بخش از ماشینش یه تیک خیلی بزرگ زده و اونقدری راضیه که حتی زیر ماشینش،  مخزن آب و منبع سیاه رو هم جا ساز کرده. به هر حال برای داشتن یه سری امکانات باید چشم بپوشونی از یه سری خوشی‌های دیگه.

کمپر یه عشقه. این اعتقاد آقای عظیم زادگان و رفقای کمپربازشه و به همه‌ی رادیو کمپری‌ها پیشنهاد می‌کنه زندگی در سفر با کمپر رو حداقل یکبار هم که شده تجربه کنند.

اگه با دیدن این فیلم تصمیم دارید سفر با کمپر رو شروع کنید اما نمیدونید چه جوری!، میتونید به صفحه مشاوره ما سر بزنید.

 

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.