سفر رو مدرسه کنیم

بدون کمپر هم می شه رفت سفر

مدرسه در سفر

شما هم ممکنه علاقه مند به سفر به همراه خانواده و فرزندان باشید و مدرسه رفتن بچه ها براتون مانع و دردسر شده باشه. دغدغه های که هر خانواده اهل سفری میتونه داشته باشه تو این قسمت در رادیوکمپر با خانواده ای به گفتگو نشستیم که برای این مشکل راه حل پیدا کردن و نگاهی متفاوت به موضوع تحصیل و آموزش و پرورش دارن. در واقع مدرسه رو در سفر تجربه می کنند.

اگه شما هم براتون مهمه هم به سفرهاتون ادامه بدید و هم فرزندانتون از درس و تحصیل عقب نیفتن، دیدن این قسمت بهتون توصیه میشه.

پدر، مادر و سه فرزند نوجوان و حتی خردسال. این ها اعضای خانواده ای هستند که توی سفر برای خودشون تعریف هایی مشخص کردند، به خصوص تعریف علم آموزی و کسب مهارت. پدر عموما به خاطر شغلی که دارند دور از خانواده هستند و سرکار خانم ساناز جباری به همراه فرزندانشون بیشتر در حال سفر هستند و در مقاطعی همسرشون هم در این سفرها بهشون ملحق میشن.

توی گفتگو با خانم جباری متوجه موضوع های جالبی میشیم. اول اینکه ایشون زندگی و تربیت و پرورش کودکان خودشون رو در سفر به موقعیت های خوب و ارزشمند شغلی و مالی ترجیح دادند و به راحتی از جایگاهی که در کار خودشون داشتند چشم پوشی کردند.کاری که شاید خیلی ها شجاعت و انگیزشو نداشته باشن. یه انتخاب سخت که بدون هدفمند بودن امکان پذیر نیست.

مدرسه در سفر
مدرسه در سفر

مدرک داشتن یا کسب مهارت؟  

به نظر خانم جباری مهمه که بچه هامون مهارت های زندگی رو درست و کاربردی یاد بگیرن و برای آموزش این مهارتها، روشهای جالبی رو عنوان کردند و برامون توضیح دادند. راه و روش هایی که همه بر اساس زندگی در سفر برنامه ریزی شده و متناسب با این نوع از زندگیه. این میون در مورد اهمیت داشتن یا نداشتن مدرک تحصیلی هم در مورد خودشون و هم در مورد فرزندانشون، دلایل شنیدنی و قابل تاملی رو مطرح کردند.

مدرسه مانعی برای سفر

خانم جباری هم در گذشته به این سد سکندر یعنی مدرسه رفتن بچه ها برخوردند. اما این موضوع نتونست برای ایشون مانع مهمی بشه و از روی این مشکل هم عبور کردند. ایشون برامون توضیح دادند که چه تفاوتی بین نگاه سنتی به تحصیل و نگاه امروزی و خلاقانه به این موضوع وجود داره. برای تمام کسانی که عاشق سفر در دل طبیعت هستند، مدرسه رفتن فرزندانشون میتونه یه مانع جدی باشه و سفرهاشون رو به روزها و ماه های مشخصی در سال محدود کنه. مگر اینکه بازتعریف و نگاه تازه داشته باشن و برن به سراغ روش های جایگزین و در حین سفر آموزش و پرورش بچه ها رو ادامه بدن.

برای این منظور راه های مختلفی وجود داره که خانم جباری از اونها استفاده کردند و برامون توضیح میدن که چرا و به چه علت باید از این راه ها استفاده کنیم و چی میتونه باشه. چون ایشون به تجربه متوجه موارد مهمی شدند که در حال حاضر در فرزندان خودشون دیدند و در افراد عادی به ندرت دیده میشه.

البته این انتخاب چالش های خاص خودشو داره که در این مورد هم از تجربه هاشون برامون گفتند.

مهارت آموزی در سفر

هر سه فرزند خانم جباری قابلیت ها و مهارتهای خاص و متنوعی رو دنبال کردند و دارند. جالب اینجاست که از نظر خانم جباری رسیدن به تمام این توانمندی ها مدیون سبک زندگی در سفر هست و در شرایط عادی و عمومی ممکنه انگیزه کافی و لازم برای کسب این مهارتها شکل نگیره. البته برای آموزش این مهارت ها هم روش های جالبی رو مطرح کردند که فکر می کنند مناسب و زود بازده هست.

به عنوان مثال آموزش زبان های کابردی مختلف که حتی به صورت همزمان امکان پذیره و چون در سفر شرایط و موقعیت های استفاده از این زبان ها وجود داره، بچه ها سریعتر و بهتر آموزش می بینند.

برامون مهمه که بدونید:

دغدغه مدرسه رفتن برای تمام خانواده ای اهل سفر و گردشگری یک واقعیت غیر قابل انکاره. اما هر خانواده ای با توجه به نوع سفر و خورندهای اجتماعی و اخلاقی که مد نظر داره، ممکنه روش خاصی رو انتخاب کنه. شما هم اگر بعد از دیدن این ویدئو سوالی براتون پیش اومد میتونید در همین سایت و بخش مشاوره مطرح کنید و یا همین جا برامون کامنت بذارید تا با هم در تعامل باشیم و پاسخ خودتون رو دریافت کنید.

گفتگوی کامل رادیوکمپر رو با این خانواده رو با کلیک بر روی کلمه اینجا می تونین در کست باکس گوش کنین

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.